Cele ogólne lekcji:
Rozpatrywanie zagadnienia, czy „cudze” w każdych warunkach jest dobre oraz do czego prowadzi ślepe naśladowanie cudzoziemczyzny, jak uniknąć śmieszności i być modnym;
Operacyjne:
Uczeń:
· Czyta ze zrozumieniem satyrę Krasickiego;
· Samodzielnie charakteryzuje i ocenia zachowanie bohaterów;
· Dostrzega ponadczasowe wartości utworu Krasickiego;
· Rozumie, że głównym problemem utworu i wynikających z niego wniosków jest rola obcych wpływów w kulturze;
· Obiektywnie wartościuje omawiane zjawiska;
· Rozpoznaje satyrę jako formę gatunkową.
Metody: impresyjno-eksponująca, praca z tekstem, drama, metoda przypadków, fotoekspresyjna;
Formy pracy: praca z tekstem, indywidualna.
Środki: utwór Krasickiego Żona modna, słownik języka polskiego, ilustracje z reprodukcjami mody i sposobu bycia w stylu rokoko, plakaty sporządzone przez uczniów, duża kartka papieru, mazaki;
Przebieg lekcji:
Na początku lekcji informuję uczniów o celach zajęć oraz podaję ich temat . Proszę o przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji na temat realiów epoki, stylu rokoko. Uczniowie operują takimi hasłami jak: satyra, kosmopolityzm, ponadczasowość, cudzoziemczyzna. Na wcześniejszych lekcjach charakteryzowali żonę Piotra, wykonywali jej portrety w formie plakatu, wyjaśniali wcześniej wymienione pojęcia, co ułatwi dzisiejsze zajęcia. (Czas: do 10 minut)
Na dzisiejszej lekcji postaramy się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy „cudze” jest rzeczywiście dobre, na ile możemy korzystać z cudzych doświadczeń oraz do czego prowadzi bezrefleksyjne naśladowanie cudzoziemczyzny . Żeby zrealizować cele lekcji proszę, by uczniowie odpowiedzieli na następujące -systematyzujące -pytania:
Kto w satyrze bez zastanowienia naśladował cudzą modę? W jaki sposób się to odbywało?
- Do czego doprowadziło bezrefleksyjne naśladowanie cudzoziemczyzny przez bohaterów satyry?
- Na czym polega ponadczasowa wartość satyry Krasickiego?
(Czas na realizowanie poleceń: do 15 minut)
Odpowiedzi na powyższe pytania uczniowie zapisują w zeszycie, a następnie sporządzamy metaplan, na którym umieścimy zebrane przez nich wypowiedzi. (Czas: do 10 minut)
Proszę również, aby dwoje uczniów odegrało scenkę, w której Piotr spróbuje przekonać swoją żonę o tym, aby zaniechała bezkrytycznego naśladowania cudzej mody. Scenka ta ma uświadomić, że trudno jest nie ulegać rozmaitym modom i zachować cechy indywidualne.
(Czas: 5 minut)
Po zrealizowaniu powyższych działań podsumowuję lekcję, oceniam aktywność moich uczniów , pytam o ich odczucia. (Czas: 5 minut)
W ramach pracy domowej zapisuję pytanie:
Jak być modnym i zachować własny styl i cechy osobowości oraz uniknąć śmieszności? Wypowiedź uzasadnij odwołując się do treści satyry oraz własnych doświadczeń.
Opracowała: mgr Beata Czernicka, nauczyciel języka polskiego